Afbeelding

Scones met Golden Syrup?

Van mijn Engelse oma heb ik naast het vele thee drinken veel Engelse (zoete) eetgewoonten met de paplepel ingegoten gekregen. Zo ben ik dol op scones maar  zo mogelijk nog gekker op Golden Syrup.  Pas toen mijn schoonzus Golden Syrup op haar scones deed, at ik echter mijn eerste scone met Golden Syrup. Een combinatie die ik iedereen kan aanraden.

Golden Syrup is een bietenstroop gemaakt door het inkoken van suikerbietensap. Het wordt gebruikte in allerlei bakrecepten en deserts. Mijn broer en ik aten het als kleine kinderen regelmatig op brood. Toen ik voor het eerst een pot Golden Syrup in een Nederlandse supermarkt ontdekte, kocht ik direct 3 potten.

Golden Syrup werd in 1883 uitgevonden door een Schotse zakenman. Men beweert dat ook de scone oorspronkelijk afkomstig is uit Schotland. Vandaar misschien de tongstrelende combinatie van beide zoete lekkernijen.

Als je van scones houdt en binnenkort een high tea organiseert is het zeker een aanrader om naast  de lemon curd en zwarte bessenjam ook een pot Golden Syrup op de theetafel te zetten.

Een recept voor de bij een high tea ook onmisbare lemon curd vind je trouwens in de Trouw van 16 november of binnenkort op de website van Karin Luiten.

branding_tins_goldensyrup_695061_h

3800021138_17f719d132

Sconesgoldensyrup1

Plaats een reactie